87. Mỗi Ki-tô hữu
được thánh hiến (73) để thi hành sứ mệnh ngôn sứ. Đó là ư nghĩa
của việc xức dầu trong nghi thức Rửa tội (74). Chúa Thánh Thần
xức dầu cho người được rửa tội và đóng trên họ ấn tích không thể
phai nḥa (75). Vậy cũng như Chúa Giê-su, Ki-tô hữu có thể nói:
Thần Khí Chúa ngự trên tôi, v́ Chúa đă xức dầu tấn phong tôi, để
tôi loan báo Tin Mừng cho kẻ nghèo hèn. Người đă sai tôi đi công
bố cho kẻ bị giam cầm biết họ được tha, cho người mù biết họ
được sáng mắt, trả lại
tự do cho người bị áp bức, công bố một năm hồng ân của Chúa(76).
Như vậy, người được rửa tội chia sẻ cùng một sứ mệnh của Chúa
Giê-su Ki-tô, Đấng Cứu Thế và Mê-xi-a (77).
1.5. Chiều kích sự sống
88. Làm Ki-tô hữu
cũng có nghĩa là làm môn đệ, và do đó sẽ lănh nhận sứ mệnh ngôn
sứ, một sứ mệnh mang nhiều khía cạnh. Nhiều khi điều quan trọng
nhất của sứ mệnh là đem niềm hy vọng và ư nghĩa cuộc sống đến
cho mọi người trong thế giới,
nhưng chắc chắn cũng nhiều lần nó có nghĩa là phải tố cáo và nói
thẳng mà không sợ hăi. Điều này đ̣i hỏi phải có một lối sống và
suy nghĩ trực diện với những thách đố của đời sống trong liên hệ
gia đ́nh, xă hội, chính trị và nghề nghiệp. Cho nên chưa đủ nếu
chỉ biết hiện diện ở những nơi ấy thôi; nhưng Ki-tô hữu phải
hiện diện như là ngôn sứ, để dùng hành động và lời nói mà loan
báo sự hiện diện của Vương quốc Thiên Chúa.
1.6 Mẹ Ma-ri-a, gương mẫu thi hành sứ mệnh
89. Theo kế hoạch của Chúa, Mẹ Ma-ri-a đă giữ một vai tṛ quan
trọng để giúp cho sứ mệnh của Chúa Con được hoàn tất (78). Mẹ
Ma-ri-a đă được t́nh yêu vô biên của Thiên Chúa tuyển chọn. Mẹ
được kêu gọi (ơn gọi) và sai đi để thi hành sứ mệnh của Chúa Con
trong thế giới.
90. Mẹ Ma-ri-a đón
nhận lời gọi và lập tức lên đường (hành động) đem tin vui (lời
nói) cho bà Ê-li-sa-bét. Cuộc sống của Mẹ đă nổi bật qua việc
đón nhận mầu nhiệm
(79): Mẹ là tín hữu tiên khởi, Ki-tô hữu đầu tiên, trên tất cả
mọi người (80). Nơi Mẹ
là tuyệt đỉnh mọi ước vọng và khao khát được cứu độ, điều mà chỉ
kẻ nghèo hèn mới
thực sự tin vào t́nh yêu Thiên Chúa. Ma-ri-a chính là kẻ nghèo
hèn của Đức Chúa
(81), đă đặt hy vọng duy nơi Thiên Chúa mà thôi. Lối sống của Mẹ
nghèo hèn và đơn
sơ chính là tư cách của vị ngôn sứ vậy (82).
|
87. Every Christian is consecrated
(73) for this prophetic mission.
This is the sense of the anointing in the rite of baptism.(74) The
Holy Spirit anoints the person being baptized and seals the
person with an indelible seal.(75) With this anointing, the
Christian can repeat the words of Jesus: "The Spirit of the Lord
is upon me, because He has anointed me to preach good news to
the poor. He has sent me to proclaim release to the captives and
recovery of sight to the blind, to set at liberty those who are
oppressed, and to proclaim the acceptable year of the Lord".(76)
Thus, by the washing of Baptism and the anointing with chrism,
the baptized person shares in the mission of Jesus Christ, our
Saviour and Messiah.(77)
1.5. Vital Dimension of mission
88. Being a Christian implies being a disciple and therefore to
have received the prophetic mission, a mission that has many
facets. At times, the most important is to communicate hope and
the meaning of life to the men and women of our world, but there
is no doubt that in many cases it will also mean denouncing and
speaking out without fear. This presupposes a way of living and
thinking, a way of facing life's challenges in our family,
social, political and professional contexts. Therefore, it is
not enough to be simply there; Christians are there as prophets,
to announce with actions and words the presence of the Reign of
God.
1.6. Mary, model for mission
89. In God's design, Mary held a key role in making the Son's
mission possible (78). Mary was chosen by God's immeasurable love.
She was called (vocation) and sent to fulfil the mission of
giving birth to the Son for our world.
90. Mary welcomed the call and immediately set out (action) to
bring the good news (word) to Elizabeth. The welcoming of the
mystery marked her life.(79) She was, above all, the first
believer, the first Christian.(80) In Mary, the hopes and desires
for salvation that the poor had placed in God's love, are
fulfilled. Mary was the "poor of Yahweh"
(81), who, in the midst of
her real poverty, put her hope in God alone. Her lifestyle, poor
and simple, was a prophetic gesture. (82) |
|
-----
(73) Consecration signifies that God takes possession of what is
destined for a specific mission. In the OT, kings were
consecrated to God by anointing their heads with oil.
(74) "Omnipotent God... I consecrate you with the chrism of
salvation, so that incorporated into his people, you may always
be a member of Christ, priest, prophet and king for all
eternity? (Ritual of baptism, the anointing with holy oil.)
(75) 2 Cor 1:21-22
(76) Lk 4: 18-19; Is 61:1-2
(77) ChL 13.
(78) GP 9.
(79) Lk 2:19, 51
(80) Lk 1:45
(81) This is the sense of the Magnificat, which gathers together
and summarizes the expectations of all the poor (Lk 1:46-56). It
is inspired by the song of Hannah, a young woman who hoped only
in the action of God (1 Sam 2:1-10).
(82) Lk 10:21; Mt 11:25-27; Mt 10:4 |