4.3. Những tiêu chuẩn để nhận định việc tông đồ
122. Những Nguyên tắc Căn bản của CLC nhấn mạnh đêán nhu cầu
nhận định việc
tông đồ (106): Nguyên tắc cũng đề ra nhiều tiêu chuẩn để chọn
lựa những tác vụ và
những sứ mệnh đặc biệt theo sự gợi ư do những tiêu chuẩn được
thánh I-nhă xướng
xuất. Tất cả những ǵ thánh I-nhă chuyển đến chúng ta ở đây là
nhận định việc
tông đồ đều được đánh dấu bằng từ magis. Thực vậy, ḷng nhiệt
thành của ngài
muốn làm cho danh Chúa được cả sáng hơn đă giúp ngài đi t́m kiếm
những phương
thế hữu hiệu nhất để giúp đỡ tha nhân.
123. Việc nhận định cần làm trước hết này được thực hiện trong
Thần Khí của Chúa
Ki-tô, qua việc chiêm niệm cuộc đời Chúa Cứu Thế và căn cứ theo
những quy luật
giúp khám phá những chuyển động nội tâm do Thần Khí ấy. Những
quy luật này đă
được nhắc đến trong đoạn nói về sự chọn lựa cá nhân. Đó là một
tiến tŕnh lựa chọn
của trái tim hơn là của đầu óc. Tuy nhiên, thánh I-nhă đề nghị
một số tiêu chuẩn dựa
trên việc luận lư [xem Về ba thời kỳ thích hợp để làm việc lựa
chọn tốt lành, LT 175],
để xem xét mà khám phá ra cách phục vụ tốt nhất cho những ai
đang ở tại một trong
những t́nh trạng đặc biệt nói trên.
124. Những tiêu chuẩn theo thánh I-nhă để nhận định việc tông đồ
không phải chỉ
gặp thấy trong sách Linh Thao mà thôi, nhưng nhất là trong sách
Tự thuậtđược ghi lại
như tiến triển và những phương thức cá nhân, và trong những Thư
tínmà thánh I-nhă
đă đề ra những phương sách và mục đích rơ ràng cùng những phương
tiện làm sao đạt
tới mục đích. Tuy nhiên chính trong Hiến pháp của Hội Ḍng Chúa
Giê-su(107),
thánh I-nhă đă tŕnh bày như một hệ thống những tiêu chuẩn để
chọn lựa tác vụ (108).
Những tiêu chuẩn này có thể giúp chúng ta nhận ra sứ mệnh tông
đồ của ḿnh (109).
Thí dụ, chúng ta đọc thấy trong đó là các thành viên CLC cần
phải mở ḷng đón nhận
bất cứ điều ǵ là khẩn thiết hơn và phổ quát hơn.
|
4.3. Criteria for apostolic discernment
122. The CLC General Principles underline the need for apostolic
discernment. (106) They also propose a number of criteria, inspired
by those drawn up by St Ignatius, for choosing our ministries
and specific missions. Everything, which comes to us from
Ignatius, in this case apostolic discernment, is marked by the
"magis" (the more effective). His zeal for the greater glory of
God enabled him to seek the most effective means for helping
others.
123. This discernment of the more appropriate means is made in
the Spirit of Christ, by means of the rules for discerning which
interior movements arise from the same Spirit, through our
contemplation of the life of Jesus. These rules have already
been mentioned in the paragraph concerning the choice of our
personal vocation. It is a process, which involves the heart no
less than the head. Ignatius proposes, however, certain rational
criteria (cf. Three times suitable for making an election SpEx
175) with a view to discovering the greatest service, which can
be rendered to our neighbour in particular circumstances.
124. The Ignatian criteria for apostolic discernment are found
not only in the Spiritual Exercises but above all in the
Autobiography, where personal progress and processes are
illustrated and in his Letters, where Ignatius suggests
strategies for definitive objectives and proposes means for
attaining them. In the Constitutions of the Society
(107), Ignatius
makes a systematic presentation of the criteria for choosing
ministries.(108) These criteria can help us in CLC to define our
own apostolic mission (109); for example, that CLC members should
be open to what is more urgent and more universal.
|
|
-----
(106) "The community helps us to live the different dimensions
of this apostolic commitment, and to be always open to what is more urgent
and universal, particularly through the Review of Life and through
personal and communal discernment. We try to give an apostolic sense even
to the most ordinary parts of our daily life" (GP 8). "Since the Christian
Life Community aims to work with Christ for the coming of the Kingdom,
each individual members is called to be active in the vast field of
apostolic service. Apostolic discernment, both individual and communal, is
the ordinary way of discovering how best to bring Christ presence,
concretely into our world." (GP 12b)
(107) Constitutions 618, 622...
(108) The universal and most enduring good: "to think globally and act
locally"; in other words "to set up structures rather than one-time
events", to develop actions and services which can be replicated or
repeated by the participants.
The greatest need and urgency: to go where there is no one else,
where those who should be there, care little or nothing about their
obligations.
The greatest good: the formation of "multiplicators" ; the
creation of networks of communication conscience that we are one global
family.
(109) GP 8c. |